Prof. Dr. Kai Alexander Saldsieder

Prof. Dr.

Kai Alexander Saldsieder

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kai.saldsieder(at)hs-pforzheim(dot)de

Kai Alexander Saldsieder, born1971, works since 2008 as Professor of General Management and International Business at the Business School of Pforzheim University

During the period from 1990 until 2000 he served as Army-Officer (Armoured Corps, Public Relations Officer, Chief Editior Army Newspaper Bosnia Hervegovina and Croatia). Afterwards, he worked as Business Development Manager in the Consumer Goods Industry (P&G, MGM, Hasbro).

At Pforzheim University Kai Alexander Saldsieder lectures Strategic Management, International Business Development, General Management, Services Marketing as well as Sales and Distribution Management.

Kai Alexander Saldsieder studied Business Management in Germany (Hamburg), the U.S. (Phoenix/Arizona) and England (Henley on Thames).

Kai Alexander Saldsieder is an expert in business development and leadership with a focus on SMEs (small and medium-sized companies).

His core competencies are the conception of market development strategies and operational implementation in cooperation with employees of sales organizations and their customers.

The industry focus is consumer goods (FMCG, HABC, entertainment) as well as capital goods (special machine construction).

His professional interests lie in the areas of market development (SMEs) and leadership.

Business Development, Marketing and Sales Management ,  HR in mid-size businesses ,  Marketing and Sales Management

since 2008 - Pforzheim - Germany

Professor of General Management and International Business


General Management ,  International Business ,  Marketing ,  Service Marketing ,  Human Resources Management

Journal article

SALDSIEDER, K. A., & SALDSIEDER, N. (2018). Vertrauen vor Technologie, Steigert die Verlagerung der Führung von Menschen auf Systeme die Produktivität zulasten von Vertrauen und Unternehmenskultur? in: Sales Excellence. Sales Excellence (5), pp. 38-41.

SALDSIEDER, K. A., & SALDSIEDER, N. (2017). Mit International Business Development Management zu einem positiven Image. Sales Management Review (3), 46-55.

SALDSIEDER, K. A., & HESSELBARTH, Y. C. (2016). Digital Leadership zwischen Effizienz und Entfremdung. Sales Management Review, 25 (2), 30-41.

SALDSIEDER, K. A., RUSS, P., & HÄGELE, Y. (2016). Der Wert des Wissens. Sales Management Review (5), 22-35.

SALDSIEDER, K. A., & SALDSIEDER, N. (2015). Kunde 2.0 – Kundensegmentierung im Wandel. Sales Management Review (4), 22-31.

SALDSIEDER, K. A., & SALDSIEDER, N. (2015). Key Account Management im Wandel. Sales Management Review (5), 12-21.

SALDSIEDER, K. A., & HOAG, A. (2014). Catching up with the Danes – Why Denmark succeeds as a top entrepreneurial country and what we can learn from them. A qualitative-explorative study on the environmental frame conditions promoting business start-ups in Denmark. Ekonomski Vjesnik / Econviews : Review of Contemporary Entrepreneurship, Business, and Economic Issues (2), 343-362.

SALDSIEDER, K. A. (2011). Produkten ein Gesicht geben. Pbs aktuell (4), 12-13.

SALDSIEDER, K. A. (2011). Lizenzen: Mit Marken den Markt bewegen., pp. 54-55.

SALDSIEDER, K. A. (2010). Führungskultur - Investition in die Mitarbeiter. Sales Business (8 bzw. 9), 40-41.

SALDSIEDER, K. A. (2010). Die geliehene Marke – Chancen des Licensing. Das Spielzeug (8), 12-13.

SALDSIEDER, K. A. (2010). Mehr Zeit für den Kunden. Sales Business (4 bzw. 5), 54-55.

SALDSIEDER, K. A. (2010). Licensing in der deutschen Spielwarenindustrie - Chancen und Herausforderungen für Hersteller und Handel. (3 bzw. 4), pp. 48-49.

SALDSIEDER, K. A. (2008). Erfolgsfaktoren des Licensing in der deutschen Spielwarenindustrie (Dissertation). Hampp-Verlag.


Chapter in Book

SALDSIEDER, K. A., & SALDSIEDER, N. (2010). Wettbewerbsdifferenzierung durch Lizenzen. In Görg, Ulrich (Eds.), Erfolgreiche Markendifferenzierung. Strategie und Praxis professioneller Markenführung. Gabler-Verlag.

WALTER, N., & SALDSIEDER, K. A. (2010). Machtfaktor Konsumentendemokratie - Chancen und Herausforderungen für die Markenführung im Web 2.0. In Görg, Ulrich (Eds.), Erfolgreiche Markendifferenzierung. Strategie und Praxis professioneller Markenführung (pp. 127-148). Gabler-Verlag.

SALDSIEDER, K. A., & SALDSIEDER, N. (2010). Web 2.0-Marketing als Instrument zur Einführung von Produktinnovationen: Chancen und Herausforderungen für die Unternehmenspraxis. In Loock, H.; Steppler, H. (Eds.), Marktorientierte Problemlösungen im Innovationsmarketing. Gabler-Verlag.

SALDSIEDER, K. A., & MILITZ, S. (2008). Efficient Consumer Response: Mehr Ertrag durch Wertschöpfungspartnerschaften. In Hämmerling, Anette (Eds.), Kompendium der Schuhwirtschaft 2009. FAZ Institut.


Publication in Collected Edition (encyclopedia...)

SALDSIEDER, K. A., SALDSIEDER, N. (2021). Lemma: "Sponsoring". Staatslexikon. Recht - Wirtschaft - Gesellschaft, Band 5, Schule - Virtuelle Realität. Herder Verlag, Freiburg i. Brsg., Germany.

SALDSIEDER, K. A., SALDSIEDER, N. (2019). Lemma: "Marketing". Staatslexikon. Recht - Wirtschaft - Gesellschaft, Band 3, Herrschaft – Migration. Herder Verlag, Freiburg i. Brsg. - Basel - Wien, Germany.

SALDSIEDER, K. A., SALDSIEDER, N. (2018). Lemma: "Handel". Staatslexikon, Recht - Wirtschaft - Gesellschaft, Band 2 Eid - Hermeneutik, 8. Aufl.. Herder Verlag, Freiburg i. Brsg. - Basel - Wien, Germany.


Academic Papers of Pforzheim University

SALDSIEDER, K. A., HÄGELE, Y., & RUSS, P. (2017). Der Wert des digitalen Ich. Humandatenwertschöpfung im Internetzeitalter. Konturen : die Hochschulzeitschrift, Germany.

SALDSIEDER, K. A., & HESSELBARTH, Y. (2016). Führung im Wandel., Germany.

SALDSIEDER, K. A., & WALTER, N. (2010). Consumer Empowerment – Chancen für die Markenführung im Web 2.0.


Media Citation

2020

Neubauer, D.: Phantasialand für die Innenstädte. Nicht nur Corona setzt dem Einzelhandel zu, in: Badische Neue Nachrichten, Vol. 264, 13.11.2020, Blickpunkt: "Einzelhandel"

Germany


Presentation/Speech

2017

China´s Boom in OFDI (Outflow Foreign Direct Investment) - Threat or Opportunity for German Businesses? Vortrag im Rahmen des Gastbesuches von Studenten der University of Wyoming "International Experience 2017. Innovation and New Strategies in a Globalized World", Business School Hochschule Pforzheim.China´s Boom in OFDI (Outflow Foreign Direct Investment) - Threat or Opportunity for German Businesses? Lecture during Visit of University of Wyoming "International Experience 2017. Innovation and New Strategies in a Globalized World", Pforzheim, 25.10.2017.

Hochschule Pforzheim Business School/ University of Wyoming Germany


Reviewer

2016 - 2017

Reviewer for Textbook "Wirtz, J./Lovelock, C. (2017): Essentials of Services Marketing, 3rd edition, Pearson".

United Kingdom


Member of the organizing committee of a professional event

2012 - 2013

Konzeption, Organisation und Umsetzung der Vortragsreihe Wissen, Werte, Glaube, Verantwortung. Eine Vortragsreihe über Bildung und die Werte in unserer Gesellschaft in der Funktion eines Präsidenten des Rotary Clubs Pforzheim Schwarz-wald.

Germany