Prof. Gabriele Naderer

Prof.

Gabriele Naderer

Marktpsychologie und Käuferverhalten

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W2.4.04

Colloquium

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gabriele.naderer(at)hs-pforzheim(dot)de

Gabriele Naderer is Professor of Market Psychology and Consumer Behaviour at Pforzheim University. She teaches market and advertising psychology and empirical methods, with a focus on psychological, qualitative and device-based techniques.
After studying psychology at the University of Heidelberg she worked for many years in market psychology research at IFM MANNHEIM, first as project manager and most recently as its managing partner. Since being appointed Professor at Pforzheim University, she has consulted for market psychology research projects commissioned by the consumer goods industry and the service sector.
In addition, she is involved in research and practical projects on topics such as implicit methods development, university services evaluation and white-collar crime.

since 2020

Lehrpreis der Fakultät Wirtschaft und Recht


since 2019

Hochschullehrpreis


Journal article

GÖTZE, S., & NADERER, G. (2019). From the attitude-behaviour-gap to a producer-people-gap?. International Journal of Sustainable Development and World Ecology, 26 (5).

GÖTZE, S., & NADERER, G. (2018). Naturdämmstoffe sind erwünscht. ausbau + fassade (03.2018), pp. 40-42.

NADERER, G., & GÖTZE, S. (2018). Nachhaltiges Management in der Bauwirtschaft. Bauwirtschaft, pp. 99-100.

EBERHART (GEB. MOSER), A. K., & NADERER, G. (2017). Quantitative and qualitative insights into consumers’ sustainable purchasing behaviour: A segmentation approach based on motives and heuristic cues. Journal of Marketing Management, 33 (13-14), 1149-1169.

NADERER, G., & RIETSCHEL, J. (2016). Nachhaltig erfolgreich: Markenartikler und Handel sind in der Pflicht, Konsumenten in ihrem Streben nach nachhaltigerem Konsum zu unterstützen. Markenartikel (8), 46-49.

NADERER, G., & SATTER, F. (2015). Nachhaltigen Konsum entschlüsseln. Planung und Analyse (4), 45-48.

CLEFF, T., NADERER, G., & VOLKERT, J. (2013). Motives behind white-collar crime. Results of a quantitative and qualitative study in Germany,. Society and Business Review, 8 (2), 145-159.

NADERER, G., FUNK, M., HÖLZLE, V., & WOLTER, M. (2013). In den Kinderschuhen - Studie beleuchtet Dienstleistungsmarktforschung. Research & results (4), 47.

NADERER, G., CLEFF, T., & VOLKERT, J. (2011). Motive der Wirtschaftskriminalität, Ergebnisse einer quantitativen und qualitativen Studie. Monatsschrift fur Kriminologie und Strafrechtsreform, 94. Jg. (1), 4-16.

NADERER, G., & RIETSCHEL, J. (2008). Die Kaufentscheidung am Point of Sale - Verstehen und Evaluieren. Planung und Analyse (2), 22-26.

NADERER, G., & HOLZHAUER, B. (2008). Tiefgang jenseits von Zahlen - Ergebnisse einer Studie zum Selbst- und Fremdbild der qualitativen Marktforschung. Research & results (7), 44-45.

NADERER, G., & BÜHLER, H. (2007). Quo vadis, Hochschul-PR? Neue Anforderungen und Perspektiven. Informationen für Führungskräfte in der Kommunikationsbranche (8), 49-56.


Book/Monograph/Ebook

NADERER, G., BÜHLER, H., KOCH, R., & SCHUSTER, C. (2007). Hochschul-PR in Deutschland. Ziele, Strategien und Perspektiven. DUV Verlag.


Chapter in Book

KILIAN-YASIN, K., NADERER, G., VOLKERT, J. (2020). Verwirklichungschancen Geflüchteter in Pforzheim und Tübingen 2017 und 2018: Perspektiven, Einschränkungen und Integrationsstrategien. In Schirovsky, H., Schmidtke, J. und Volkert, J. (Eds.), Nicht nur über auch mit Geflüchteten reden. Verwirklichungschancen, Einschränkungen und Integration aus der Sicht Geflüchteter (pp. 255-278). Tübingen: Tübingen Library Publishing.

EBERHARD, A. K., HAUBACH, C., & NADERER, G. (2019). Insights zum nachhaltigen Konsum von Körperpflegeprodukten. In Walter Leal Filho (Ed.), Innovation in der Nachhaltigkeitsforschung (pp. 23-28). Springer.

MOSER, A., NADERER, G., & HAUBACH, C. (2017). Mit qualitativen „insights“ aus der Nische zum Mainstream: Nachhaltiger Konsum von Körperpflegeprodukten. In Walter Leal Filho (Ed.), Innovation in der Nachhaltigkeitsforschung, Edition: Theorie und Praxis der Nachhaltigkeit (pp. 23-28). Springer.

NADERER, G., & HOLZHAUER, B. (2011). Das Image der qualitativen Marktforschung. In Naderer, Gabriele / Balzer, Eva (Eds.), Qualitative Marktforschung in Theorie und Praxis (pp. 13-24). Gabler-Verlag.

NADERER, G. (2011). Standortbestimmung aus theoretischer Perspektive. In Naderer, Gabriele / Balzer, Eva (Eds.), Qualitative Marktforschung in Theorie und Praxis. Gabler.

NADERER, G. (2011). Auswertung . In Naderer, Gabriele / Balzer, Eva (Eds.), Qualitative Marktforschung in Theorie und Praxis (pp. 405-434). Gabler-Verlag.

NADERER, G., & BALZER, E. (2011). Standortbestimmung einer Branche im Umbruch. In Naderer, Gabriele / Balzer, Eva (Eds.), Qualitative Marktforschung in Theorie und Praxis (pp. 3-12). Gabler-Verlag.

NADERER, G., & GUTJAHR, G. (2011). Implizite Methoden. In Naderer, Gabriele / Balzer, Eva (Eds.), Qualitative Marktforschung in Theorie und Praxis (pp. 367-384). Gabler-Verlag.

NADERER, G. (2007). Standortbestimmung aus theoretischer Perspektive. In Naderer, Gabriele / Balzer, Eva (Eds.), Qualitative Marktforschung in Theorie und Praxis (pp. 17-30). Gabler-Verlag.

NADERER, G., & BÜHLER, H. (2007). PR an Deutschlands Hochschulen. Strategische Planung als Erfolgsfaktor. In Bentele, Günter /Piwinger, Manfred / Schönborn, Gregor (Eds.), Kommunikationsmanagement. Luchterhand-Verlag.

NADERER, G. (2007). Auswertung und Analyse qualitativer Daten. In Naderer, Gabriele / Balzer, Eva (Eds.), Qualitative Marktforschung in Theorie und Praxis. Gabler.

NADERER, G. (2006). Markenbewertung: Zum aktuellen Stand der Forschung. In Gaiser, B. / Linxweiler, R. / Brucker, V. (Eds.), Praxisorientierte Markenführung. Verlag Gabler.


Publication in Collected Edition (encyclopedia...)

BÜHLER, H., & NADERER, G. (2007). PR an Deutschlands Hochschulen. Strategische Planung als Erfolgsfaktor., München, Germany.

NADERER, G. (2002). Polaritätenprofil. Verlag Moderne Industrie, München, Germany.

NADERER, G. (2002). Panel. Verlag Moderne Industrie, München, Germany.

NADERER, G. (2002). Segmentierung. Verlag Moderne Industrie, München, Germany.

NADERER, G. (2002). Verbraucherverhalten. Verlag Moderne Industrie, München, Germany.


Article in Proceeding

NADERER, G., & FRANK, D. (2013). Den Homo Heuristicus verstehen: Implizit braucht Explizit - und umgekehrt. In Fakultät für Wirtschaft und Recht der Hochschule Pforzheim (Ed.), 50 Jahre - 50 Thesen, Band 4: Marketing und Management (pp. 13-21).


Online Publication

NADERER, G., & FRANK, D. (2014). Den homo heuristicus verstehen: Implizit braucht Explizit – und umgekehrt (Teil 1) - marktforschung.de. Retrieved from http://www.marktforschung.de/hintergruende/themendossiers/behavioral-economics/dossier/den-homo-heuristicus-verstehen-implizit-braucht-explizit-und-umgekehrt-teil-2/.

NADERER, G., & FRANK, D. (2014). Den homo heuristicus verstehen: Implizit braucht Explizit – und umgekehrt (Teil 2) . Retrieved from http://www.marktforschung.de/hintergruende/themendossiers/behavioral-economics/dossier/den-homo-heuristicus-verstehen-implizit-braucht-explizit-und-umgekehrt-teil-2/.

BÜHLER, H., & NADERER, G. (2007). Strategische Planung als Erfolgsfaktor. PR an Deutschlands Hochschulen. JPIKOM News-Service Oktober 2007, Germany.

NADERER, G. (2007). Theoretische Standortbestimmung qualitativer Markt- und Sozialforschung. Standortbestimmung und Gütemerkmale qualitativer Markt- und Sozialforschung, Germany.


Working Paper

BÜHLER, H., & NADERER, G. (2006). Neue Wege der Hochschul-PR 2006 - Eine empirische Studie.

NADERER, G., & WENDPAP, M. (2001). Online-Gruppendiskussionen – Möglichkeiten und Grenzen.


Report

CLEFF, T., VOLKERT, J., LUPPOLD, L., & NADERER, G. (2009). Wirtschaftskriminalität: Eine Analyse der Motivstrukturen Studie zum studentischen Projekt in Kooperation mit PricewaterhouseCoopers., Pforzheim, Germany.


Academic Papers of Pforzheim University

CLEFF, T., NADERER, G., LUPPOLD, L., & VOLKERT, J. (2008). Tätermotivation in der Wirtschaftskriminalität. Beiträge der Hochschule Pforzheim Nr. 128, Pforzheim, Germany.

BUEHLER, H., NADERER, G., KOCH, R., & SCHUSTER, C. (2006). Profilierung als wichtiges Ziel. Empirische Untersuchung zur Öffentlichkeitsarbeit an deutschen Fachhochschulen und Pädagogischen Hochschulen.


Editor (Book, Proceeding)

NADERER, G., & BALZER, E. (2011). Qualitative Marktforschung in Theorie und Praxis: Grundlagen - Methoden - Anwendungen, 2., überarbeitete Auflage. Gabler-Verlag.

NADERER, G., & BALZER, E. (2007). Qualitative Marktforschung in Theorie und Praxis. Gabler-Verlag.


Leader of a project funded from public institutions

2017 - 2018

Studie und Kommunikationsmaßnahmen

Germany


Presentation at a Conference

2016

Moser, A. K., Naderer, G. (2016): Deciphering Sustainable Consumption: Understanding, Motives and Heuristic Cues in the Context of Personal Care Products. Conference Paper · August 2016 Conference: AMA Summer Educators' Conference, At Atlanta, GA

AMA American Marketing Association Scotia

since 2016

Mit qualitativen Insights aus der Nische zum Mainstream: Nachhaltiger Konsum von Körperpflegeprodukten

HAW Hamburg Germany

2016

Moser, A. K., Naderer, G. (2016): Deciphering Sustainable Consumption: Understanding, Motives and Heuristic Cues in the Context of Personal Care Products. Poster · May 2016 05/2016, , At: Oslo, Norway, Conference: EMAC

EMAC Norway


Participation at a conference (kein Vortrag)

2016

Teilnahme an "Verbraucherforschungsforum" in Kassel

Universität Kassel Germany


Leader of a project funded from companies and/or private institutions

since 2016

Studierendenbefragung für den Verkehrsverband naldo, Analyse des Nutzungsverhaltens des ÖPNV sowie der Preissensitivität für das Semesterticket

Germany

since 2011

Qualitätsmanagement in der Hochschulgastronomie. Onlinebefragung von Mensabesuchern in Tübinge, Reutlingen, Stuttgart und Karlsruhe.

Germany


Member of the organizing committee of a professional event

2015

Alternative Streitschlichtung - quo vadis?

Hochschule Pforzheim Germany


Leader of a project in cooperation with a company; the project length is typically not less than one semester but could be limited to one semester

2015 - 2016

Marktpsychologische Analyse des Einflusses von Kundenrezessionen, Vorschlagslisten und aktivierenden Elementen im Online-Shop

Omikron – the data quality company Germany

2015 - 2016

Employer Branding in den Zielgruppen Schüler und Studierende für die SparkassenVersicherung

Germany

2014 - 2015

Stadtmarketing Pforzheim – Entwicklung von attraktiven Dienstleistungsangeboten der Pforzheimer Gastronomie für die Studierenden der HS Pforzheim

Stadt Pforzheim Germany

2013 - 2014

Marktpsychologische Analyse des Einflusses von Kundenrezessionen, Vorschlagslisten und aktivierenden Elementen im Online-Shop - Omikron

Omikron – the data quality company Germany


Participation in a project funded from companies and/or private institutions

since 2014

Bereitschaft und Motivation zu wirtschaftskriminellen Handlungen im Kontext sozialer, organisatorischer, moralischer Faktoren in Unternehmen In Kooperation mit PriceWaterhouseCoopers

Germany