
Prof.
Gabriele Naderer
Marktpsychologie und Käuferverhalten
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W2.4.04
Colloquium
MI 12:00-13:30 Uhr-Alfaview-Raum: https://alfaview.com/join/alfaview-wur/9a56bdaa-dddf-4ac5-b401-7104742bc771/f43a7357-e2e1-4615-a5ae-8dfa59adb89d
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(07231) 28-6229Gabriele Naderer is Professor of Market Psychology and Consumer Behaviour at Pforzheim University. She teaches market and advertising psychology and empirical methods, with a focus on psychological, qualitative and device-based techniques.
After studying psychology at the University of Heidelberg she worked for many years in market psychology research at IFM MANNHEIM, first as project manager and most recently as its managing partner. Since being appointed Professor at Pforzheim University, she has consulted for market psychology research projects commissioned by the consumer goods industry and the service sector.
In addition, she is involved in research and practical projects on topics such as implicit methods development, university services evaluation and white-collar crime.
since 2020
Lehrpreis der Fakultät Wirtschaft und Recht
since 2019
Hochschullehrpreis
Journal article
GÖTZE, S., & NADERER, G. (2019). From the attitude-behaviour-gap to a producer-people-gap?. International Journal of Sustainable Development and World Ecology, 26 (5).
GÖTZE, S., & NADERER, G. (2018). Naturdämmstoffe sind erwünscht. ausbau + fassade (03.2018), pp. 40-42.
NADERER, G., & GÖTZE, S. (2018). Nachhaltiges Management in der Bauwirtschaft. Bauwirtschaft, pp. 99-100.
EBERHART (GEB. MOSER), A. K., & NADERER, G. (2017). Quantitative and qualitative insights into consumers’ sustainable purchasing behaviour: A segmentation approach based on motives and heuristic cues. Journal of Marketing Management, 33 (13-14), 1149-1169.
NADERER, G., & RIETSCHEL, J. (2016). Nachhaltig erfolgreich: Markenartikler und Handel sind in der Pflicht, Konsumenten in ihrem Streben nach nachhaltigerem Konsum zu unterstützen. Markenartikel (8), 46-49.
NADERER, G., & SATTER, F. (2015). Nachhaltigen Konsum entschlüsseln. Planung und Analyse (4), 45-48.
CLEFF, T., NADERER, G., & VOLKERT, J. (2013). Motives behind white-collar crime. Results of a quantitative and qualitative study in Germany,. Society and Business Review, 8 (2), 145-159.
NADERER, G., FUNK, M., HÖLZLE, V., & WOLTER, M. (2013). In den Kinderschuhen - Studie beleuchtet Dienstleistungsmarktforschung. Research & results (4), 47.
NADERER, G., CLEFF, T., & VOLKERT, J. (2011). Motive der Wirtschaftskriminalität, Ergebnisse einer quantitativen und qualitativen Studie. Monatsschrift fur Kriminologie und Strafrechtsreform, 94. Jg. (1), 4-16.
NADERER, G., & RIETSCHEL, J. (2008). Die Kaufentscheidung am Point of Sale - Verstehen und Evaluieren. Planung und Analyse (2), 22-26.
NADERER, G., & HOLZHAUER, B. (2008). Tiefgang jenseits von Zahlen - Ergebnisse einer Studie zum Selbst- und Fremdbild der qualitativen Marktforschung. Research & results (7), 44-45.
NADERER, G., & BÜHLER, H. (2007). Quo vadis, Hochschul-PR? Neue Anforderungen und Perspektiven. Informationen für Führungskräfte in der Kommunikationsbranche (8), 49-56.
Book/Monograph/Ebook
NADERER, G., BÜHLER, H., KOCH, R., & SCHUSTER, C. (2007). Hochschul-PR in Deutschland. Ziele, Strategien und Perspektiven. DUV Verlag.
Chapter in Book
KILIAN-YASIN, K., NADERER, G., VOLKERT, J. (2020). Verwirklichungschancen Geflüchteter in Pforzheim und Tübingen 2017 und 2018: Perspektiven, Einschränkungen und Integrationsstrategien. In Schirovsky, H., Schmidtke, J. und Volkert, J. (Eds.), Nicht nur über auch mit Geflüchteten reden. Verwirklichungschancen, Einschränkungen und Integration aus der Sicht Geflüchteter (pp. 255-278). Tübingen: Tübingen Library Publishing.
EBERHARD, A. K., HAUBACH, C., & NADERER, G. (2019). Insights zum nachhaltigen Konsum von Körperpflegeprodukten. In Walter Leal Filho (Ed.), Innovation in der Nachhaltigkeitsforschung (pp. 23-28). Springer.
MOSER, A., NADERER, G., & HAUBACH, C. (2017). Mit qualitativen „insights“ aus der Nische zum Mainstream: Nachhaltiger Konsum von Körperpflegeprodukten. In Walter Leal Filho (Ed.), Innovation in der Nachhaltigkeitsforschung, Edition: Theorie und Praxis der Nachhaltigkeit (pp. 23-28). Springer.
NADERER, G., & HOLZHAUER, B. (2011). Das Image der qualitativen Marktforschung. In Naderer, Gabriele / Balzer, Eva (Eds.), Qualitative Marktforschung in Theorie und Praxis (pp. 13-24). Gabler-Verlag.
NADERER, G. (2011). Standortbestimmung aus theoretischer Perspektive. In Naderer, Gabriele / Balzer, Eva (Eds.), Qualitative Marktforschung in Theorie und Praxis. Gabler.
NADERER, G. (2011). Auswertung . In Naderer, Gabriele / Balzer, Eva (Eds.), Qualitative Marktforschung in Theorie und Praxis (pp. 405-434). Gabler-Verlag.
NADERER, G., & BALZER, E. (2011). Standortbestimmung einer Branche im Umbruch. In Naderer, Gabriele / Balzer, Eva (Eds.), Qualitative Marktforschung in Theorie und Praxis (pp. 3-12). Gabler-Verlag.
NADERER, G., & GUTJAHR, G. (2011). Implizite Methoden. In Naderer, Gabriele / Balzer, Eva (Eds.), Qualitative Marktforschung in Theorie und Praxis (pp. 367-384). Gabler-Verlag.
NADERER, G. (2007). Standortbestimmung aus theoretischer Perspektive. In Naderer, Gabriele / Balzer, Eva (Eds.), Qualitative Marktforschung in Theorie und Praxis (pp. 17-30). Gabler-Verlag.
NADERER, G., & BÜHLER, H. (2007). PR an Deutschlands Hochschulen. Strategische Planung als Erfolgsfaktor. In Bentele, Günter /Piwinger, Manfred / Schönborn, Gregor (Eds.), Kommunikationsmanagement. Luchterhand-Verlag.
NADERER, G. (2007). Auswertung und Analyse qualitativer Daten. In Naderer, Gabriele / Balzer, Eva (Eds.), Qualitative Marktforschung in Theorie und Praxis. Gabler.
NADERER, G. (2006). Markenbewertung: Zum aktuellen Stand der Forschung. In Gaiser, B. / Linxweiler, R. / Brucker, V. (Eds.), Praxisorientierte Markenführung. Verlag Gabler.
Publication in Collected Edition (encyclopedia...)
BÜHLER, H., & NADERER, G. (2007). PR an Deutschlands Hochschulen. Strategische Planung als Erfolgsfaktor., München, Germany.
NADERER, G. (2002). Polaritätenprofil. Verlag Moderne Industrie, München, Germany.
NADERER, G. (2002). Panel. Verlag Moderne Industrie, München, Germany.
NADERER, G. (2002). Segmentierung. Verlag Moderne Industrie, München, Germany.
NADERER, G. (2002). Verbraucherverhalten. Verlag Moderne Industrie, München, Germany.
Article in Proceeding
NADERER, G., & FRANK, D. (2013). Den Homo Heuristicus verstehen: Implizit braucht Explizit - und umgekehrt. In Fakultät für Wirtschaft und Recht der Hochschule Pforzheim (Ed.), 50 Jahre - 50 Thesen, Band 4: Marketing und Management (pp. 13-21).
Online Publication
NADERER, G., & FRANK, D. (2014). Den homo heuristicus verstehen: Implizit braucht Explizit – und umgekehrt (Teil 1) - marktforschung.de. Retrieved from http://www.marktforschung.de/hintergruende/themendossiers/behavioral-economics/dossier/den-homo-heuristicus-verstehen-implizit-braucht-explizit-und-umgekehrt-teil-2/.
NADERER, G., & FRANK, D. (2014). Den homo heuristicus verstehen: Implizit braucht Explizit – und umgekehrt (Teil 2) . Retrieved from http://www.marktforschung.de/hintergruende/themendossiers/behavioral-economics/dossier/den-homo-heuristicus-verstehen-implizit-braucht-explizit-und-umgekehrt-teil-2/.
BÜHLER, H., & NADERER, G. (2007). Strategische Planung als Erfolgsfaktor. PR an Deutschlands Hochschulen. JPIKOM News-Service Oktober 2007, Germany.
NADERER, G. (2007). Theoretische Standortbestimmung qualitativer Markt- und Sozialforschung. Standortbestimmung und Gütemerkmale qualitativer Markt- und Sozialforschung, Germany.
Working Paper
BÜHLER, H., & NADERER, G. (2006). Neue Wege der Hochschul-PR 2006 - Eine empirische Studie.
NADERER, G., & WENDPAP, M. (2001). Online-Gruppendiskussionen – Möglichkeiten und Grenzen.
Report
CLEFF, T., VOLKERT, J., LUPPOLD, L., & NADERER, G. (2009). Wirtschaftskriminalität: Eine Analyse der Motivstrukturen Studie zum studentischen Projekt in Kooperation mit PricewaterhouseCoopers., Pforzheim, Germany.
Academic Papers of Pforzheim University
CLEFF, T., NADERER, G., LUPPOLD, L., & VOLKERT, J. (2008). Tätermotivation in der Wirtschaftskriminalität. Beiträge der Hochschule Pforzheim Nr. 128, Pforzheim, Germany.
BUEHLER, H., NADERER, G., KOCH, R., & SCHUSTER, C. (2006). Profilierung als wichtiges Ziel. Empirische Untersuchung zur Öffentlichkeitsarbeit an deutschen Fachhochschulen und Pädagogischen Hochschulen.
Editor (Book, Proceeding)
NADERER, G., & BALZER, E. (2011). Qualitative Marktforschung in Theorie und Praxis: Grundlagen - Methoden - Anwendungen, 2., überarbeitete Auflage. Gabler-Verlag.
NADERER, G., & BALZER, E. (2007). Qualitative Marktforschung in Theorie und Praxis. Gabler-Verlag.
Leader of a project funded from public institutions
2017 - 2018
Studie und Kommunikationsmaßnahmen
Germany
Presentation at a Conference
2016
Moser, A. K., Naderer, G. (2016): Deciphering Sustainable Consumption: Understanding, Motives and Heuristic Cues in the Context of Personal Care Products. Conference Paper · August 2016 Conference: AMA Summer Educators' Conference, At Atlanta, GA
AMA American Marketing Association Scotia
since 2016
Mit qualitativen Insights aus der Nische zum Mainstream: Nachhaltiger Konsum von Körperpflegeprodukten
HAW Hamburg Germany
2016
Moser, A. K., Naderer, G. (2016): Deciphering Sustainable Consumption: Understanding, Motives and Heuristic Cues in the Context of Personal Care Products. Poster · May 2016 05/2016, , At: Oslo, Norway, Conference: EMAC
EMAC Norway
Participation at a conference (kein Vortrag)
2016
Teilnahme an "Verbraucherforschungsforum" in Kassel
Universität Kassel Germany
Leader of a project funded from companies and/or private institutions
since 2016
Studierendenbefragung für den Verkehrsverband naldo, Analyse des Nutzungsverhaltens des ÖPNV sowie der Preissensitivität für das Semesterticket
Germany
since 2011
Qualitätsmanagement in der Hochschulgastronomie. Onlinebefragung von Mensabesuchern in Tübinge, Reutlingen, Stuttgart und Karlsruhe.
Germany
Member of the organizing committee of a professional event
2015
Alternative Streitschlichtung - quo vadis?
Hochschule Pforzheim Germany
Leader of a project in cooperation with a company; the project length is typically not less than one semester but could be limited to one semester
2015 - 2016
Marktpsychologische Analyse des Einflusses von Kundenrezessionen, Vorschlagslisten und aktivierenden Elementen im Online-Shop
Omikron – the data quality company Germany
2015 - 2016
Employer Branding in den Zielgruppen Schüler und Studierende für die SparkassenVersicherung
Germany
2014 - 2015
Stadtmarketing Pforzheim – Entwicklung von attraktiven Dienstleistungsangeboten der Pforzheimer Gastronomie für die Studierenden der HS Pforzheim
Stadt Pforzheim Germany
2013 - 2014
Marktpsychologische Analyse des Einflusses von Kundenrezessionen, Vorschlagslisten und aktivierenden Elementen im Online-Shop - Omikron
Omikron – the data quality company Germany
Participation in a project funded from companies and/or private institutions
since 2014
Bereitschaft und Motivation zu wirtschaftskriminellen Handlungen im Kontext sozialer, organisatorischer, moralischer Faktoren in Unternehmen In Kooperation mit PriceWaterhouseCoopers
Germany