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 Richard Linxweiler

Richard Linxweiler

Marketingkommunikation

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Richard Linxweiler is Professor of Marketing and Brand Marketing at Pforzheim University. His research focuses on brand management, brand design, brand controlling and simplex branding. After studying industrial design at the Universities of Saarbrücken and Darmstadt, he worked as a designer at Rosenthal. He later studied economics at the University of Saarland under the direction of Werner Kroeber-Riel and Bruno Tietz, with a concentration in marketing, advertising and the sociology of economics. He worked as a design manager at WMF’s headquarters, supervising external designers (including Angelo Cortesi, Matteo Thun and Mario Vivaldi), before switching to product and marketing
manager at Merck, in Darmstadt, where he supervised large design projects, brand projects and events.
In 1997 he was named Professor of Marketing Communication at Pforzheim University in the Advertising program. He and his colleague Brigitte Gaiser worked together to create the master’s program Creative Communication and Brand Management in 2001. In 2006 he was appointed Dean of the program.

Richard Linxweiler studies brand management and brand design. He is primarily interested in design-related brand semiotics, multi-sensual brand management and its effects on neuromarketing. He has worked on projects in brand management and brand controlling (BrandScoreCard) and is currently developing an integrated simplex branding concept to study the effects of implicit and explicit brand code on perception and consumer behaviour.
He has carried out numerous projects with a variety of companies, including Audi, Daimler-Benz, Telefonica, GlaxoSmithKline, Deutsch Bahn, Adidas and Herzogenaurach.


Brand Management ,  Brand Design ,  Marketing ,  MCM ,  Sensory Marketing ,  Simplex Branding

Journal article

ZERR, K., TROPP, J., LINXWEILER, R. (2020). Kommunikationsparadigma im Wandel. Auf dem Weg zum kommunikativen Ökosystem. Marketing Review St. Gallen (formerly: Thexis), 2020 (5), 888-895.

LINXWEILER, R., GAISER, B. (2016). Modern aus Tradition. Creativ verpacken (3), 46-47.

LINXWEILER, R. (2014). Back to the future - Wie sich das Marken-Design in den vergangenen Jahren entwickelt hat - und was für die Zukunft bei der Gestaltung von Marken zu beachten ist. Markenartikel (09 / 2014), 94-97.

LINXWEILER, R., ENDERS, J. (2014). empirische Pilotstudie Werbung auf der Verpackung. Creativ verpacken (4), 18-19.

LINXWEILER, R., BARDON, D. (2013). Simplex-Branding oder: das 9W Prinzip. Creativ verpacken (6), 34-35.

LINXWEILER, R. (2010). Zehn Faustregeln für die Gestaltung von erfolgreichen Verpackungen. Creativ verpacken (6), 34-35.

LINXWEILER, R. (2009). Werbung auf der Verpackung - Verpackung in der Werbung. Creativ verpacken (6), 28-29.

LINXWEILER, R., RITTER, L. (2008). Von der Macht der Archetypen in der Markenführung, Teil 1. Creativ verpacken (3), 35.

LINXWEILER, R., RITTER, L. (2008). Von der Macht der Archetypen in der Markenführung, Teil 3. Creativ verpacken (5), 31.

LINXWEILER, R., RITTER, L. (2008). Von der Macht der Archetypen in der Markenführung, Teil 2. Creativ verpacken (4), 24-25.

LINXWEILER, R. (2002). Die BrandScorecard, mehr als Markenführung. In: The Journal of Technology Introduction Page 312ff.., pp. 76-80.

LINXWEILER, R. (2002). Die BrandScorecard plädiert für Marke. Creativ verpacken, 26-28.

LINXWEILER, R. (2001). Von Kuschelflausch und Südseeprise, wie Marken-Design alle Sinne beeinflussen kann. Frankfurter Allgemeine Zeitung (Germany, Abstracts).

LINXWEILER, R. (2001). Von der Marke bis zur Verpackung. In: BVM inbrief, 13/2004, S. 8 - 9.. Verpackungsberater.

LINXWEILER, R. (2001). Controlling auf die Marke konzentriert, von der Balanced Scorecard zur BrandScoreCard. In ESOMAR (ed.), The business value of emotional intelligence. Amsterdam: ESOMAR. pp. 29 - 48.. Markenartikel.

LINXWEILER, R. (2000). Was ist für den Verbraucher wichtiger - Verpackung oder Werbung?. Zeitschrift für angewandte Wirtschaftswissenschaften. Creativ verpacken.

LINXWEILER, R. (1999). Über vernachlässigte Sinnesreize beim Verpackungs-Design. Innovationen, Investitionen und Wettbewerbsfähigkeit der deutschen Wirtschaft. Hrg. Klaus Löbbe, Untersuchungen des Rheinsch-Westfälischen Instituts für Wirtschaftsforschung. Creativ verpacken (7).

LINXWEILER, R. (1997). Stiefkind oder heimlicher Champion? Verpackungs-Design im Marketing-Mix. In: Runzheimer,B/Barkovic,D; Investitionsentscheidungen in der Praxis; Gabler Verlag,Wiesbaden 1998. Markenartikel (1).


Book/Monograph/Ebook

LINXWEILER, R. (2004). Marken-Design (2., erweiterte Auflage ed.). Wiesbaden: Gabler Verlag.

SCHMELCHER, J., LINXWEILER, R., WITTE, M. (2002). Die unsichtbare Kraft. Dr. Th. Gabler Verlag.

LINXWEILER, R. (2001). BrandScoreCard. Sehnert-Verlag.

WITTE, M., LINXWEILER, R., SCHMELCHER, J. (2001). Die unsichtbare Kraft. Mit gelebter Unternehmenskultur zum Erfolg. Dr. Th. Gabler Verlag.

LINXWEILER, R. (2000). Verkaufsförderung. Verlag Moderne Industrie.

LINXWEILER, R. (1999). Marken-Design, 1. Auflage. Wiesbaden: Gabler Verlag.

LINXWEILER, R. (1998). Public Relations der Unternehmung. Verlag Moderne Industrie.

PFLAUM, D., LINXWEILER, R. (1998). Public Relations der Unternehmung. Verlag Moderne Industrie.


Chapter in Book

LINXWEILER, R., GAISER, B., ZERR, K., FASTOSO, F. (2022). Marke und Markenführung (3rd. ed.). In E. Theobald & B. Gaiser (Ed.), Brand Evolution. Moderne Markenführung im digitalen Zeitalter (pp. 3-29). Wiesbaden: Springer Gabler.

LINXWEILER, R., MERZ, Y., SCHEU, P. (2021). Kleine Marken, große Wirkung?. Wie Micro-Brands Influencer erfolgreich zur werblichen Kommunikation nutzen. In Stefan Detscher (Ed.), Digitales Management und Marketing (pp. 247-264). Wiesbaden: Springer Gabler.

LINXWEILER, R., GAISER, B. (2019). Marken-Scorecards als Planungs- Steuerungs- und Controlling-Instrumente in der Markenführung. Entwicklung, aktueller Stand und Perspektiven. In Esch, Franz-Rudolf (Eds.), Handbuch Markenführung (pp. 1541-1558). Wiesbaden: Springer Gabler.

ZERR, K., LINXWEILER, R., GAISER, B. (2017). Markenführungsprozess und Markengestaltung (2. Auflage ed.). In Theobald E. (Ed.), Brand Evolution – Moderne Markenführung im digitalen Zeitalter (pp. 65-80). Wiesbaden: Springer Gabler.

LINXWEILER, R., GAISER, B. (2017). Marke und Markenführung. In Theobald, Elke (Eds.), Brand Evolution (pp. 3-26). Wiesbaden: Springer Gabler.

GAISER, B., LINXWEILER, R. (2017). Strategien der Markenführung. In Theobald, Elke (Eds.), Brand Evolution (pp. 27-44). Wiesbaden: Springer Gabler.

GAISER, B., LINXWEILER, R. (2017). Aufgabenbereiche und aktuelle Problemfelder der Markenführung. In Theobald, Elke (Eds.), Brand Evolution (pp. 99-122). Wiesbaden: Springer Gabler.

LINXWEILER, R., GAISER, B. (2017). Marken-Scorecards als Planungs-, Steuerungs- und Controlling-Instrumente in der Markenführung. In Esch, Fr.-R. , (Ed.) Handbuch der Markenführung, Springer Link (Eds.) (pp. 1-19). Wiesbaden: Springer Gabler.

LINXWEILER, R., SIEGLE, A. (2011). Markenführungsprozess und Markengestaltung. In Theobald, E./ Haisch, P. T. (Eds.), Brand Evolution - Moderne Markenführung im digitalen Zeitalter (pp. 61-76). Gabler.

LINXWEILER, R., SIEGLE, A. (2011). Marke und Markenführung. In Theobald, E./ Haisch, P. T. (Eds.), Brand Evolution - Moderne Markenführung im digitalen Zeitalter (pp. 39-60). Gabler.

LINXWEILER, R., SIEGLE, A. (2008). Markenplattformen -Erlebnis für alle Sinne. In Herbrand, Nicolai O. (Eds.), Schauplätze dreidimensionaler Markeninszenierungen (pp. 387-392). Edition Neues Fachwissen.

LINXWEILER, R., LINXWEILER, J. (2008). Ganzheitliche Gestaltung der Heritage Communication. In Bühler, Heike / Dürig, Uta-Micaela (Eds.), Tradition Kommunizieren. Markt- und Medieninformationen GmbH.

LINXWEILER, R., LINXWEILER, J. (2008). Ganzheitliche Gestaltung der Heritage Communication. In Bühler, Heike / Dürig, Uta-Micaela (Eds.), Tradition Kommunizieren. Markt- und Medieninformationen GmbH.

LINXWEILER, R. (2005). Ganzheitliche Gestaltung der Markenelemente. In Gaiser, Brigitte / Linxweiler, Richard / Brucker, Vincent (Eds.), Praxisorientierte Markenführung. Verlag Gabler.

LINXWEILER, R., BRUCKER, V. (2005). BrandScoreCard. In Gaiser, Brigitte / Linxweiler, Richard / Brucker, Vincent: (Eds.), Praxisorientierte Markenführung. Gabler.

LINXWEILER, R. (2004). Ganzheitliche Gestaltung der Markenelementen (2. vollst. überarb. u. erw. Auflage ed.). In Bruhn, Manfred (Eds.), Handbuch Markenführung (pp. 1269 - 1292). Gabler-Verlag.

LINXWEILER, R. (2004). BrandScorecard (2. vollst. überarb. u. erw. Auflage ed.). In Bruhn, Manfred (Eds.), Handbuch Markenführung (pp. 1877 - 1895). Gabler-Verlag.

LINXWEILER, R. (2001). Markenerlebnis gestaltet als Marfkenerleben, was kommt danach? In Schönberger, A.; Stilcken, R. (Eds.), Faszination Marke. Köln: Luchterhand Fachverlag.

LINXWEILER, R. (1998). Verpackungs-Design als Erfolgsfaktor der Marke. In Stabernack, Wilhelm (Eds.), Marketinginstrument Verpackung (pp. 178-205). Bruckmann.

LINXWEILER, R. (1994). Von Pulvern und Farben (1. Auflage ed.). In Wolf, Brigitte (Eds.), Design-Management in der Industrie. Anabas-Verlag.


Article in Proceedings

LINXWEILER, R. (2013). Der Schoko-Schock - Wie der Neuauftritt einer Schokoladenmarke misslang und was man dagegen tun kann. 50 Jahre - 50 Thesen, Band 4: Marketing und Management (pp. 41-46).


Newspaper

LINXWEILER, R. (2004). Brand Storytising. Germany.


Editor (Book, Proceeding)

GAISER, B., LINXWEILER, R., BRUCKER, V. (2005). Praxisorientierte Markenführung. Gabler-Verlag.


Leader of a project in cooperation with a company; the project length is typically not less than one semester but could be limited to one semester

2015 - 2016

Marken-Projekt mit Studierenden mit dem Unternehmen Deutscher Lottoblock (mit Nymphenburg GmbH)

Hochschule Pforzheim Germany

2015 - 2016

Marken-Projekt mit Studierenden mit dem Unternehmen DEGUSSA-Bank AG

Hochschule Pforzheim Germany

2015

Marken-Projekt mit Studierenden mit dem Unternehmen Caffé Due Mani UG & Co. KG

Hochschule Pforzheim Germany

2015 - 2105

Marken-Projekt mit Studierenden mit dem Unternehmen Tego Energy

Hochschule Pforzheim Germany

2015

Marken-Projekt mit Studierenden mit dem Unternehmen Bormuth, Großbäckerei

Hochschule Pforzheim Germany

2014 - 2015

Marken-Projekt mit Studierenden mit dem Unternehmen Deutsche Bahn AG

Hochschule Pforzheim Germany

2014 - 2015

Marken-Projekt mit Studierenden mit dem Unternehmen HUGO Boss

Hochschule Pforzheim Germany

2014

Marken-Projekt mit Studierenden mit dem Unternehmen DAWN

Hochschule Pforzheim Germany

2014

Marken-Projekt mit Studierenden mit dem Unternehmen Emil Brenk

Hochschule Pforzheim Germany

2014

Marken-Projekt mit Studierenden mit dem Unternehmen Syntrion

Hochschule Pforzheim Germany

2013 - 2014

Marken-Projekt mit Studierenden mit dem Unternehmen Audi AG Ingolstadt (Audi-Mobility)

Hochschule Pforzheim Germany

2013 - 2014

Marken-Projekt mit Studierenden mit dem Unternehmen ABUS Schlösser

Hochschule Pforzheim Germany

2013

Marken-Projekt mit Studierenden mit dem Unternehmen Tyrewolf (Altreifenrecycling)

Hochschule Pforzheim Germany

2013

Marken-Projekt mit Studierenden mit dem Unternehmen Daimler-Benz (Connectivity)

Hochschule Pforzheim Germany

2013

Marken-Projekt mit Studierenden mit dem Unternehmen Alfred Kröner-Verlag

Pforzheim University Germany

2013

Marken-Projekt mit Studierenden mit dem Unternehmen Stunt Cooperation

Pforzheim University Germany