HS PF

Konferenz 'Designing Environments: Layers, Scopes, and Closures'

Event 04/28/2023 09:00 - 04/29/2023 17:00

18th Annual Conference of the International Association for the Study of Environment, Space, and Place

18th Annual Conference of The International Association for the Study of Environment, Space, and Place
hosted by Hochschule Pforzheim Pforzheim, School of Design, April 28-30, 2023

The conference is closed to the public, but is open to university members (students, lecturers, staff). 
Lectures will be in english.

Human beings work with, alter, and manipulate their environments, transforming “natural,” or “neutral,” space into a place designed to meet specific needs or goals. The scale and type of manipulation of environments depend on whether the agent is an individual, family, or larger community and on goals and intentions. Over the course of time, some designed environments become obsolete, are repurposed, or are simply built over. For example, the ancient city of Troy has nine archeological layers dating from 3600 BCE to 500 CE. Further, designs can be communal—e.g., open source codes allow and encourage individuals to add to code to improve performance—or open-ended, enabling others to fill in the “blank” space in a design.

In the 21st century, humanized environments can take many forms and can be designed physically, virtually, textually, or in any number of other ways. Spaces and places can be inclusive or exclusive depending on the intent and biases of the designers and the society they inhabit. Environments can be built in cooperation with or over existing structures. Uninhabited environments can be made suitable for human habitation; mismanagement of inhabited environments can make them uninhabitable. Some designs no longer occupy any physical space at all. With these turns come a host of questions worth exploring: What will designed environments look like in the future? How do memorials shape contemporary understanding of past events? What would that look like? What role will sustainability play in design? Can urban planning and design be more inclusive? How will virtual and non-virtual designs or environments interact? How do future designs work with and within existing environments? How does GIS impact our understanding of environmental designs? How does VR design impact the lived experience? How do we understand design to influence the narrative that is presented?

Der Mensch arbeitet mit seiner Umwelt, verändert und manipuliert sie, indem er den "natürlichen" oder "neutralen" Raum in einen Ort verwandelt, der auf bestimmte Bedürfnisse oder Ziele ausgerichtet ist. Das Ausmaß und die Art der Manipulation der Umwelt hängen davon ab, ob es sich bei dem Akteur um eine Einzelperson, eine Familie oder eine größere Gemeinschaft handelt, sowie von den Zielen und Absichten. Im Laufe der Zeit werden einige gestaltete Umgebungen obsolet, werden umgenutzt oder einfach überbaut. Die antike Stadt Troja beispielsweise weist neun archäologische Schichten auf, die aus der Zeit von 3600 v. Chr. bis 500 n. Chr. stammen. Darüber hinaus können Entwürfe gemeinschaftlich sein - z. B. erlauben und ermutigen Open-Source-Codes Einzelpersonen, den Code zu ergänzen, um die Leistung zu verbessern - oder sie sind offen und ermöglichen es anderen, die "leeren" Stellen in einem Entwurf auszufüllen.

Im 21. Jahrhundert können humanisierte Umgebungen viele Formen annehmen und physisch, virtuell, textuell oder auf jede andere Weise gestaltet werden.

Räume und Orte können inklusiv oder exklusiv sein, je nach den Absichten und Vorurteilen der Designer und der Gesellschaft, in der sie leben. Umgebungen können in Zusammenarbeit mit oder über bestehenden Strukturen errichtet werden. Unbewohnte Umgebungen können für den Menschen bewohnbar gemacht werden, während eine falsche Bewirtschaftung von bewohnten Umgebungen diese unbewohnbar machen kann. Einige Entwürfe nehmen überhaupt keinen physischen Raum mehr ein.

Diese Veränderungen werfen eine Reihe von Fragen auf, die es zu erforschen gilt: Wie werden gestaltete Umgebungen in der Zukunft aussehen? Wie prägen Gedenkstätten das zeitgenössische Verständnis von vergangenen Ereignissen? Wie würde das aussehen? Welche Rolle wird die Nachhaltigkeit bei der Gestaltung spielen? Können Stadtplanung und Design integrativer sein? Wie werden virtuelle und nicht-virtuelle Designs oder Umgebungen interagieren? Wie funktionieren zukünftige Entwürfe mit und in bestehenden Umgebungen? Wie beeinflusst GIS unser Verständnis von Umweltdesign? Wie wirkt sich VR-Design auf die gelebte Erfahrung aus? Wie können wir Design so verstehen, dass es die Erzählung beeinflusst, die präsentiert wird?